Idrottsskador 

Idrottsskador

Bli av med löparknä, sträckningar eller golfarmbåge!
Vi hjälper dig med att behandla, diagnostisera och rehabilitera  dina motions- och idrottsskador.
Löparknä
Löparknä är smärta på utsidan av knä i samband med löpning. Senan på utsidan av knät glider över yttre delen av lårbenet och skapar en inflammation.
Orsaken till löparknä kan vara att man börjat öka sin träningsmängd för snabbt och snedbelastning orsakat av bla. fel löpteknik, svaghet och/eller stelhet. 
Sätesmusklerna (tensor fascia latae och gluteus maximus) blir för strama och drar i senan/facian tractus iliotibialis som glider över lårbenet och skapar skadan.
 
Vi på Mälarviknes naprapater ser på orsaken till ditt löparknä och hjälper dig med att bli av med skadan genom att se på din löpteknik, behandla stela muskler och led, och ge övningar för att stärka upp musklerna som är för svaga.
 
Huvud, nacke, axlar
  • Migrän
  • Käksmärta 
  • Yrsel
  • Ont i axeln/
​       Impingment 
  • Frozen shoulder
  • Värk eller dovningar i armarna
  • Handledsproblem
  • Nacksmärta
  • Huvudvärk 
Ben och fötter
  • Fotsmärta
  • Fotledsproblem
 
  • Hälsmärta
Pantar fasciit/ Hälsporre
  • Vadsmärta
  • Knäsmärta
Plantar Fasciit är latin för Hälsporre och kan ge kraftig smärta på insidan och i framkant under hälen. Efter långvarig tung belastning kan det bildas ett benutskott på främre, nedre delen av hälbenet. Utskottet syns vid röntgenundersökning, varför tillståndet ofta benämns hälsporre. Hälsporre ses dock ibland hos friska individer vid röntgenundersökning och saknar därför klinisk betydelse.
Plantar Faciit är en överbelastningsskada där senan från tårna under foten fäster in i hälen. Smärtan är som regel värst i början av aktivitet när du kliver upp på morgonen eller när du skall gå efter att du har suttit. Skadan kan bero på byte av underlag vid löpning, dåliga/fel skor, ensidig långvarig tung belastning och snedbelastning, stelhet i fot, fotled, vad, lår, höft och rygg.
Smärtan följer ofta 3 stadier. Första stadiet är smärta i senan som signalerar varning för att skada kan uppstå. Andra steg är att smärtan övergår till stelhet på morgonen och 3 stadiet är att senan bli förtjockad och det kan uppstå en inväxt med blodkärl och nerver i senan.  Detta stadiet kan bli långvarigt och det är därför viktig att ta smärtan på allvar och få hjälp i ett tidig stadiet för att undvika detta.
 
Vi hjälper dig med behandling, belastningsstrategier, övningar och råd om olika metoder för att avlasta senan under foten för att bli av med smärtan. 
  • Ont i knävecket
 
  • Smärta baksida lår
Rygg och höft
  • Bröstryggsproblem
  • Ländryggsmärta
  • Höftproblem
  • Ont i sätet
  • Ljumsksmärta
  • Ischias/ strålning i ben
  • Plantar fasciit/ Hälsporre 
  • Hälsenesmärta
  • Gubbvad
  • Tennisarmbåge/ Golfarmbåge
  • Benhinnenflamation
  • Stukningar
  • Muskelbristnig/ Streckning
  • Schlatters/pfss
Hälsenesmärta 
Hälsenesmärta delas in i överbelastnings- och akuta skador.
Det vanligaste är att man drabbas av en överbelastning (inflammation) till följd av svaghet, för hård och ensidig träning.
Akuta skador är bristningar eller i värsta fall en avrivning. Symptomen vid överbelastning är smärta vid gång (värst på morgonen), svullnad och trycköm över en del av hälsenan. Man kan också få krepitationer i senan som känns som ”kramsnö” när man rör på foten. Det är ett täcken på inflamation.
Om det börjar smärta i hälsenan kan man börja med att vila ett par dagar och sedan sätta igång med tåhävningar och töjning med den belastning som senan klarar av. Excentrisk (bromsande) träning är bra att sätta i gång med om man har haft har haft problem med senan under ett par månader. 
Behandlingsmetoder som akupunktur-dry needling, massage och pressur i samband med rehabiliteringsövningar, bla. excentriska tåhävningar brukar att ha bra effekt på smärtan. 
 
Gubbvad
Det är först och främst medelåldersmän som håller på med löpning som får detta problem. Det känns precis som en bristning med plötslig huggande smärta som gör att man måste stoppa med löpningen. Men skillnaden är att läkningen av en Gubbvad går snabbare. 
Orsaken till Gubbvad är mest troligen en minskad blodgenomströmning som ger kramp och mikrobristningar i vadmuskulaturen. 
För att bli av med smärtan så är det viktig med aktiv vila - aktivitet utan smärta. Stegrade styrkeövningar för att successivt träna upp vaden i samband med massage, dry needling och stretching brukar att ha bra effekt. Stödstrumpor och användning av foam roller också kan hjälpa till med läkningen. 
I vissa fall så måste man ändra på löpsteget, byta skor eller få inläggssulor.  Vi kan hjälpa dig med detta.
 
Benhinneinflamation 
Smärta på insidan av underbenet, längs inre kanten av skenbenet.
I början är det mest ont efter aktivitet, och sedan också ont under aktivitet. Det är viktig att anpassa belastningen och aktivitet i relation till smärtan. 
Avlastning med bra skor och anpassade iläggssulor är en viktig del av läkningsprocessen. 
Stretching av underbenen, användning av kompressionsstrumpor, behandling med dry needling och manipulation för att förbättra ledrörlighet i fotled, vad och knä har också visat god effekt.
Med rätt behandling och avlastning är prognosen god.
 
Tennisarmbåge/Golfarmbåge
Tennisarmbåge eller lateral epicondylit , är en överbelastningsskada på utsidan av armbågen ofta på grund ensidig belastning över längre tid eller vid tung ovan belastning över kortare tid. Endast 2-5% av de drabbade spelar tennis, men hälften av alla tennisspelare drabbas någon gång under sin karriär. Tillståndet är mest vanlig hos kontorsjobbare och hos hantverkare. Typiska symptom är smärta vid skruvrörelser, häller från en kaffekanna, eller lyfter ett mjölkpaket från kylen.
Namnet epicondylit är felaktigt, eftersom ”it” står för inflammation. Möjligtvis förkommer viss inflammation första veckorna. Istället förklaras tillståndet av små bristningar i underarmens senfästet på armbågen, som leder till ärrvävnad och ökat antal fria nervändar som ger smärta, dock sällan vilosmärta.
 
Golfarmbåge (medial epikondylit) är ett liknande tillstånd, som istället drabbar insidan av armbågen. 
I det akuta skede (första 2 dagarna) är vila och avlastning att rekommendera, sedan kan man börja med cirkulationsträning och töjning av musklerna.
För att undvika långvariga problem är det viktig att sätta i gång med behandling och rehabilitering om smärtan inte har avtagit eller övergått efter ett par veckor. 
Vi kombinerar rehab- och stretchövningar, nålbehandling - dry needling, triggerpunkter, bröst- och nackbehandling för bäst möjliga resultat.
 
Axelimpingement
Axelimpingement är inklämning av strukturer mellan överarmsbenet och skulderbladsutskottet. Inklämningen kan leda till inflammation av dissa strukturer orsakad av repetitiva lyft av armen över axelhöjd. Om man samtidig roterar armen inåt kan smärtan värre. Anledningen till problemet kan vara att det föreligger försämrad biomekanik, instabilitet eller även anatomiska förändring i axeln. 
 
Idrottare/motionärer som ofta drabbas är tennis-,volleyboll - och handbollsspelare, samt yrken som snickare, elektriker och rörmokare.
Ensidig träning på gym med mycket pressövningar kan också vara en utlösande orsak.
Viktigt att sluta med övningar över axelhöjd och övningar som gör ont.
Sedan hjälper vi till med rehabiliteringsövningar och behandling för att återställa funktionen i axeln. På det sättet skapar vi en bättre förutsättning för strukturerna i axeln att läka.
 
PFSS - PATELLOFEMORALT SMÄRTSYNDROM
Patellofemoralt smärtsyndrom PFSS är smärta under, bakom, nedanför eller vid sidan av knäskålen och förekommer ofta vid idrottande och motion.
Tillståndet är mycket vanligt hos aktiva ungdomar, främst hos tjejer och beror på överbelastning i området mellan knäskål och lårben. För ungdomar med PFSS är prognosen rätt god där problemet oftast försvinner när man slutat växa.
I vissa fall kan det vara brosket på undersidan av knäskålen som är skadat. PFSS kan ge smärta i samband med gående i trappor, klättrar på stegar eller arbeta knästående.
 
Orsaken till PFSS är repetitiv upprepad kraftig belastning av knäleden vid ex jogging, överdriven trappträning, backlöpning eller intensiv hoppträning inom friidrott.
Anatomiska förutsättningar som svaghet av främre lårmuskelns inre muskelbuk, ökad Q-vinkel knä, onormal knäskålsrörelse, för hög eller för lågt placerad knäskål kan orsaka obalans av knäskålen och öka risken för att utveckla PFSS.
Vi hjälper dig med avlastande knäskydd, behandling och stretching av korta/spända muskler, rehabilitering för att förbättrat knäkontroll och stärkande övningar för att bli av med problemet.
 
Schlatters
Schlatters är överbelastning av knäskålssenans infästning på underbenet. Här är en tillväxtzon på växande ungdomar som är extra känslig. Vid belastning retas denna tillväxtzon och därmed produceras benbyggnad som ofta blir en liten knöl.

Skadan förekommer hos ungdomar i pubertetsåldern från 8-15 år, främst hos killar.

Schlatters gör ont under idrottande och ibland vid vardagliga aktiviteter, som till exempel när man går i trappor.

Schlatters är ofarligt och läker ut av sig själv så snart skelettet har vuxit klart. Men läketiden kan bli lång och för det barn eller den ungdom som drabbas kan skadan vara mycket besvärlig.

Det är bara att träna så mycket det går utan smärta, men bra att avbryta aktivitet vid smärta för att undvika smärta efter träning.

Vi kan hjälpa till med förebyggande åtgärder som tejpning, rehabiliteringsprogram, stretching, mjukdelsbehandling och justering av låsta leder i fötter, knä och bäcken så att många ungdomar kan fortsätta att träna själv efter att de har fått diagnosen.                         

Vi använder Droppteknik med dropplatta, en bra justeringsteknik att använda på barn (8-12 år) för en skonsam justering av lederna med minimalt obehag.

 
Streckning/ Muskelbristning
En streckning är en mindre bristning där endast några få muskelfibrer går sönder, men inte hela muskeln. Symptomen på en bristning är plötslig smärta vid antingen muskelaktivitet eller uttöjning. Man kan få bristning i alle muskler, men är mest vanligt i ben.
 
En muskel är byggd upp av många små muskelfibrer och storleken på skadan är beroende på hur många av fibrerna som går sönder.
Vid en större bristning kan man få en grop och ett stort blåmärke i muskeln, samtidig tappa muskelkraften helt eller delvis.
Vid en totalruptur går muskeln helt av och oftast hörs det ett stort smäll. Det är då viktig att kontakta läkare akut för att överväga operation. Vid partiell rupturer, större och mindre bristningar är det rehabilitering som gäller. Läkningstiden beror helt på skadans storlek, allt ifrån 2-3 veckor till flera månader.
Ett akut omhändertagande av skadan är viktig för läkningsprocessen. Kompressionsbehandling med elastisk binda är viktigaste åtgärden för att minska blödningen i muskeln. Ju snabbare du får på tryck desto snabbare kommer du tillbaka till din idrott efter skadan.
 
DAG 1-2. De första 2 dagarna förekommer en blödning i muskeln då det är viktigt att man inte ökar cirkulationen, så ingen träning, massage eller stretching av området under denna tidsperiod. Men bra med tryckbehandlingen under de första 48 timmarna för att minska blödningen. Isbehandling minskar också blödningen.
DAG 3-5. Efter 72 timmar kan man börja med cirkulationsträning som ergometercykel och lätta promenader för att påskynda läkningen.
Vid Dag 3 är det viktig att du uppsöker oss som specialister för massagebehandling, el och Dry Needling(läs mer) för att minska risken för att ärrvävnad bildas i muskelsträckningen.
DAG 5- Efter 5 dagar börjar man med rehabiliteringsperioden. Vi hjälper dig med et rehabiliteringsprogram så att du så snabbt som möjligt kan återgå till din idrott.